Najważniejsze obowiązki pracodawcy wobec pracownika wynikające z art. 22 § 1 Kodeksu pracy dotyczą obowiązku zatrudniania pracownika oraz obowiązku wypłacania pracownikowi wynagrodzenia za pracę.
Obowiązek zatrudniania oznacza umożliwienie pracownikowi faktycznego wykonywania pracy w danym zakładzie pracy na zasadach określonych w umowie o pracę. Obowiązek wypłacania wynagrodzenia za pracę wiąże się ściśle z zakazem korzystania z pracy nieodpłatnej. Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę.
Obowiązki pracodawcy zostały wyszczególnione w Kodeksie pracy (np. w art. 94 Kp), mogą wystąpić również w innych aktach prawnych np. regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania, układzie zbiorowym lub umowie o pracę. Większość nałożonych na pracodawcę powinności dotyczy całego okresu trwania stosunku pracy, ale niektóre powstają jeszcze przed jego zatrudnieniem np. skierowanie pracownika na badania wstępne.
OBOWIĄZKI PRACODAWCA ZWIĄZANE Z NAWIĄZANIEM STOSUNKU PRACY
Pracodawca zawiera z pracownikiem umowę o pracę na piśmie. Przed dopuszczeniem pracownika do pracy, pracodawca powinien potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
Pracodawca ma obowiązek nowo zatrudnionego pracownika zgłosić do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, zaś w czasie trwania stosunku pracy odprowadzać terminowo składki na te ubezpieczenia.
OBOWIĄZKI PRACODAWCY Z ZAKRESU BHP
a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy, dodatkowo: