Legtina praca

logo
logo
baner grafika

Kampania Państwowej Inspekcji Pracy "Legitna praca"

Według Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) prawdopodobieństwo poważnego wypadku w pracy jest wyższe w przypadku osób w wieku 18–24 lata niż starszych pracowników. Młodsi pracownicy mogą być narażeni na złe warunki pracy, prowadzące do rozwoju chorób zawodowych jeszcze w młodości lub na późniejszym etapie życia. Młodym pracownikom może brakować doświadczenia, a często również dojrzałości fizycznej i psychicznej. Nie zawsze traktują oni poważnie zagrożenia. Wśród innych czynników, które narażają młodych ludzi na większe ryzyko, można wymienić:

    • niedostateczne umiejętności i przeszkolenie,
    • brak świadomości swoich praw i obowiązków pracodawcy,
    • brak pewności siebie, aby wyrażać swoje opinie i egzekwować prawa,
    • lekceważenie przez pracodawców konieczności zapewnienia młodym pracownikom dodatkowej ochrony.

W trosce o młodych pracowników Państwowa Inspekcja Pracy zaczęła w 2022 r. ogólnopolską kampanię społeczną „Legitna praca”. Jest ona adresowana przede wszystkim do uczniów i studentów, młodych ludzi wchodzących na rynek pracy.

Cele kampanii:

  • Upowszechnianie wiedzy o przepisach prawa pracy dot. zatrudniania.

  • Kształtowanie świadomości zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy.

  • Informowanie o możliwościach skorzystania z pomocy merytorycznej udzielanej przez Państwową Inspekcję Pracy przy eliminowaniu nieprawidłowości w zatrudnieniu.

  • Tworzenie kultury bezpieczeństwa wśród młodych pracowników, poprzez kreowanie postaw i wartości związanych z eliminowaniem ryzyka zawodowego.

Główne działania:

  • Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa” w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w tym na uczelniach wyższych

  • Działania w mediach upowszechniające wśród młodzieży wiedzę z zakresu prawa pracy i bhp

  • Konkursy wiedzy z dziedziny prawa pracy

  • Wydawnictwa edukacyjne i inicjatywy popularyzacyjne, jak targi, dni kariery

  • Seminaria, konferencje, spotkania informacyjne – przy współudziale partnerów